Z leszczyńskiej starówki znikną bilbordy!

Dodano 2019-10-30 07:50:07 Za trzy lata w centrum Leszna nie będzie bilbordów. Uchwała w tej sprawie czeka na głosowanie w Radzie Miejskiej. To prawdziwa wizerunkowa rewolucja. Prace nad uchwałą trwały aż 3,5 roku. Przeprowadzono pełną inwentaryzację stanu obecnego, szereg konsultacji, również z przedsiębiorcami. Wszystkie ustalenia zawarto w tekście uchwały, która ma być podjęta w listopadzie.

Czeka nas poprawa estetyki przestrzeni publicznej. Najbardziej widoczna w centrum miasta. Jakie będą zasady umieszczania reklam i szyldów?

  1. Bedzie je można umieszczać wyłącznie w specjalnym pasie reklamowym.
  2. Zakaże się tworzenia reklam świetlnych w formie zmiennego komunikatu lub w formie ruchomych obrazów. Dopuszczone będą reklamy podświetlone światłem o stałym natężeniu.
  3. Witryny okien mogą być zaklejane szyldami, na 15 procentach ich powierzchni. Zakazane będzie zaklejanie witryn reklamami w całości.
  4. Będzie obowiązywał całkowity zakaz prezentowania bilbordów na starówce. Bilbordy będzie można lokalizować w strefach usługowych

W dzielnicach poza starówką zasady dotyczące reklam będą mniej rygorystyczne, ale nowości jest wiele. Zakazane będzie stawianie reklam blisko pomników. Zakazane będą nowe płoty z prefabrykowanych elementów betonowych. Zakazane będzie grodzenie zespołów budynków większych, niż 6-lokalowe. Zakazane będzie stawianie nowych telebimów, a te, które już stoją, zostaną zlikwidowane za 25 lat.
Nowe zasady będą obowiązywały dla wszystkich nowych szyldów i reklam, a te już istniejące mogą wisieć jeszcze 3 lata. Po tym przejściowym okresie muszą zostać zdjęte lub dostosowane do nowych zasad.
To prawdziwa wizerunkowa zmiana.
Intencją wnioskodawców jest uporządkowanie ulic miasta. Leszno podejmuje to zadanie, jako jedno z pierwszych miast w Polsce. Wzorujemy się przy tym na państwach Europy, gdzie dowolne stawianie reklam jest od dawna zabronione.
- Wiem, że czeka nas ciężka praca nad likwidacją złych reklam i na przekonaniu przedsiębiorców do nowej jakości szyldów i reklam - powiedział nam prezydent Leszna Łukasz Borowiak. - Moim najbardziej negatywnym przykładem na chaos reklamowy jest ulica Bracka, gdzie fantazja drobnych przedsiębiorców i handlowców przekroczyła wszelkie granice. Drugim przykładem są Komorniki przed Poznaniem. Ustawiono tam setki reklam, wielkich, brzydkich. Nie może być też tak, że nasz bardzo ładny, kolorowy obiekt sportowy na Ćwiczni jest zasłonięty bilbordami reklamującymi supermarkety.
Nowe zasady zostaną przyjęte przez Radę Miejską w listopadzie. Zaczną obowiązywać natychmiast, ale tylko w odniesieniu do nowych szyldów i reklam. Te, które już istnieją, będą mogły wisieć jeszcze tylko przez 3 lata. Potem, te niezgodne z przepisami, zostaną zlikwidowane lub dostosowane do nowych zasad.

Autor: an

Fot. an