Poprawa stanu czystości powietrza poprzez zmniejszenie emisji gazów do atmosfery – zakup elektrycznych autobusów przez Leszno – miasto na prawach powiatu
Zakres przedmiotowego projektu obejmie zakup zeroemisyjnego taboru autobusowego, wraz z ładowarkami oraz budową infrastruktury energetycznej.
Ww. zakres zostanie zrealizowany w ramach następujących zadań:
1. Zakup 7 szt. autobusów elektrycznych wraz z 4 szt. podwójnych ładowarek.
2. Budowa stacji transformatorowej wraz z siecią energetyczną i nadzorem.
Zadanie 1. Zakup 7 szt. autobusów elektrycznych wraz z 4 szt. podwójnych ładowarek.
Planowane do zakupu pojazdy będą posiadać następujące parametry:
1. Autobus ma być przeznaczony do regularnej komunikacji miejskiej, jednoczłonowy z całkowicie niską podłogą.
2. Długość około 12150 mm.
3. Szerokość około 2550 mm.
4. Wysokość maksymalnie 3400 mm wraz urządzeniami klimatyzacyjnymi i bateriami,
5. Minimum 70 miejsc, w tym co najmniej 28 siedzących.
6. Ilość drzwi 3 w układzie 2-2-2 dwuskrzydłowych.
7. Silnik elektryczny o wysokiej sprawności i mocy chłodzony cieczą lub powietrzem.
8. Wyposażony w układ odzyskiwania energii.
9. Zawieszenie pneumatyczne.
10. Koła jezdne bezdętkowe, typu miejskiego.
11. Układ hamulcowy, pneumatyczny dwuobwodowy.
12. Ogrzewanie – agregat spalinowy.
13. Układ elektryczny autobusu – instalacja 24V jednoprzewodowa.
14. Szkielet – stal nierdzewna lub aluminium lub stal konstrukcyjna o podwyższonej odporności zabezpieczona metodą kataforezy zanurzeniowej, zapewniająca wymaganą wytrzymałość konstrukcji, trwałość i odporność na korozję.
15. Wentylacja naturalna i wymuszona.
16. Oświetlenie zewnętrzne - spełniające warunki rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich wyposażenia. Reflektory z lampami halogenowymi. Światła do jazdy dziennej LED. Wszystkie lampy tylne LED. Zalecane kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej LED.
17. Oświetlenie wewnętrzne- oświetlenie przestrzeni pasażerskiej poprzez lampy LED z płynną regulacją natężenia światła.
18. Autobus będzie wyposażony w system informacji pasażerskiej, monitoring, Wi-Fi, autokomputer, kasowniki – minimum trzy sztuki.
Wskazuje się także, że zakupione pojazdy będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, w szczególności w zakresie dostępności dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami (w tym do osób słabosłyszących, niedowidzących, słabowidzących).
Ponadto w ramach niniejszego zadania zamierza się także zakupić i zamontować 4 szt. ładowarek. Specyfikację urządzeń przedstawia poniższy opis:
1. Ładowarka dwustanowiskowa.
2. Moc 120 kW.
3. Zasilanie AC, 3x400 / 50 V / Hz.
4. Moc przyłączeniowa 154 kVA.
5. Współczynnik mocy > 0,98.
6. Podłączenie do sieci – przyłącze kablowe w układzie TNS.
7. Wydajność – sprawność > 94%.
8. Maksymalny prąd ładowania CCS 300 AC 32 A.
9. Zakres napięcia wyjściowego 150 – 1000 V.
10. Obudowa stalowa z powłoką galwaniczną.
11. Stopień ochrony IP 54.
12. Waga – około 500 kg.
13. Poziom emisji hałasu < 60 dBA.
14. Gniazdo AC 32A.
15. Interfejs 7” lub 10” dotykowy ze zintegrowanym czytnikiem kart RFID.
16. Przycisk awaryjny – tak.
17. Liczniki, licznik energii wyjściowej i licznik energii wejściowej.
18. Komunikacja – GSM (LTE), Ethernet.
Zadanie 2. Budowa stacji transformatorowej wraz z siecią energetyczną i nadzorem.
W ramach zadania planuje się budowę infrastruktury związanej z zapewnieniem dostawy energii na potrzebę ładowania i obsługi pojazdów zakupionych w ramach projektu. Obecnie, w związku z brakiem użytkowania pojazdów elektrycznych, Wnioskodawca nie dysponuję tego typu obiektami, dlatego też planuje się budowę od podstaw stacji transformatorowej wraz z siecią energetyczną. Poniżej przedstawia się podstawowe parametry stacji:
1. Stacja 15/0,4kV dla maksymalnej mocy transformatora 1000kVA,
2. Wymiary orientacyjne 4260x2410x2250mm, fundament 900mm.
3. Wyposażona w transformator o mocy 630,0 kVA
4. Obudowa złożona z dwóch elementów żelbetowych (bryła główna i dach-rozłączany płaski z okapnikiem). Bryła główna stacji z przedziałem rozdzielnicy SN, rozdzielnicy nn, oraz komorą transformatora ze szczelną misą olejową. Prąd znamionowy SN 630A, prąd znamionowy nN do 1600A. Rozdzielnia nn 10 polowa. Linia kablowa SN zgodna ze standardami dostawcy energii trzema kablami jednożyłowymi NA2XS(F)2Y 12/20kV.
Głównym celem projektu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie na obszarze miasta Leszna i gmin ościennych.
Wskazany cel wiodący zostanie osiągnięty poprzez cele szczegółowe związane z wdrożeniem określonych działań, tj.
1. Wprowadzenie transportu zeroemisyjnego poprzez zakup 7 szt. zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z wycofaniem 2 szt. autobusów spalinowych o normie EURO 4.
2. Zapewnienie pełnej funkcjonalności nowego taboru poprzez zakup 4 szt. niezbędnych ładowarek oraz budowę stacji transformatorowej wraz z siecią energetyczną.
3. Poszerzenie kwalifikacji kadry poprzez realizację szkoleń kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów.
Wskaźniki rzeczowe Przedsięwzięcia
1. Liczba utworzonych innych niż ogólnodostępne punktów ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym i mocy od 50 kW do mniej niż 150 kW - 8 szt.
2. Liczba zeroemisyjnych elektrycznych, zasilanych z baterii pojazdów kat. M3 - BEV (Battery Electric Vehilcle) - 7 szt.
3. Liczba przeszkolonych osób - 38 osób
4. Liczba utworzonych innych niż ogólnodostępne punktów ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym i mocy od 150 kW (dot. budowy stacji transformatorowej) - 1 szt.
Wskaźniki ekologiczne Przedsięwzięcia
1. Zmniejszenie emisji CO2 [kg/rok] 160 519,60
2. Ograniczenie emisji tlenków azotu [kg/rok] 290,468
3. Ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) [kg/rok] 1,99
4. Ograniczenie energii finalnej w wyniku realizacji przedsięwzięcia [MWh/rok] 406
5. Oszczędność energii pierwotnej w wyniku realizacji programu [MWh/rok] 172
Całkowita wartość projektu 25 127 000,00 zł
Kwota kosztów kwalifikowalnych 20 428 455,00 zł
Kwota dofinansowania 17 494 228,00 zł
Kwota kosztów niekwalifikowalnych 4 698 545,00 zł