Rzecz o kolekcjonowaniu. Po co to wszystko? - wystawa w MBWA Leszno

Dodano 2020-06-22 12:05:26

Miejscowość: Leszno
Miejsce: Galeria MBWA Leszno
Data rozpoczęcia: 2020-07-03 18:00
Data zakończenia: 2020-09-09 18:00
Organizator: Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie

Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie zaprasza na wystawę: Rzecz o kolekcjonowaniu. Po co to wszystko? Wernisaż on-line: 3 lipca 2020, godz. 18.00 – facebook.com/MBWALeszno Galeria MBWA Leszno, ul. Leszczyńskich 5 wystawa czynna do 9 września 2020

Artyści i artystki: Witold Adamczyk, Basia Bańda, Jan Berdyszak, Jan Dąbrowski, Józef Drążkiewicz, Edward Dwurnik, Kasjan Farbisz, Ingeborga Glądała-Kizińska, Anna Jelonek-Socha, Ewa Lesser, Jacek Masiakowski, Celina Kanunnikava, Piotr C. Kowalski, Bogusława Michałowska-Kowalska, Tadeusz Andrzej Krawczyszyn (Filip T.A.K.), Aleksandra Nowak-Zemplińska, Katarzyna Orthwein, Marian Ruszkiewicz, Stefania Rybus-Kujawa, Dominik Samol, Zofia Skrzypczak-Czekajło, Krzysztof Wieczorek, Bogdan Winkiel
Kuratorki: Paulina Brelińska, Patrycja Ekk-Cierniakowska

Kolejna wystawa prezentująca kolekcję Miejskiego Biura Wystaw Artystycznych w Lesznie zatytułowana Rzecz o kolekcjonowaniu. Po co to wszystko? koncentruje się nie tylko na ciekawej historii tego zbioru dzieł sztuki, ale jest przede wszystkim ucieczką od rzeczywistości. W tak specyficznym pandemicznym czasie przedwakacyjnym, jako kuratorki, postanowiłyśmy zachęcić odbiorców do chwili odpoczynku i oddechu w przestrzeni galeryjnej. W tym celu, proponujemy ekspozycję przepełnioną kolorem, przyrodą, promieniami słońca i relaksem.
Opowieść o kolekcji rozpoczynamy dość szeroko, a mianowicie od przywołania sceny z filmu Koneser reżyserii Giuseppe Tornatore: Dojrzały mężczyzna znajduje się w wysokim pomieszczeniu, które dostępne jest tylko dla niego. Jest kolekcjonerem. Siedzi na wygodnym fotelu z wysokim szarym oparciem. Przygląda się pracom powieszonym bardzo ciasno, jedna nad drugą. Są to dzieła wybitne, zdobyte na aukcjach. Na wysokich ścianach nie ma praktycznie miejsca bez płótna. Właściciel darzy swoją kolekcję ogromnym sentymentem, traktuje ją jak skarb, potrafi kontemplować godzinami. Po dłuższym czasie zamyka jednak pomieszczenie i wychodzi z pokoju. Jest jedyną osobą, która miała do nich dostęp.
Mając tę scenę przed oczami, pragniemy zaczepnie zapytać Po co to wszystko? Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że wiele kolekcji instytucjonalnych czy prywatnych przeżywa swój mały lockdown w magazynach czy domach. Dzieła są pozostawione tam same sobie, podobnie jak w tajemniczym pokoju głównego bohatera w filmie Koneser. Szansą na ich zobaczenie, jest regularne pokazywanie prac z kolekcji na wystawach czasowych.
W projekcie Rzecz o kolekcjonowaniu. Po co to wszystko? postanowiłyśmy dać pracom drugie życie, a odbiorcy możliwość zastanowienia się nad znaczeniami i symbolami wybranych prac z kolekcji leszczyńskiego MBWA. Tworząc wystawę w specyficznym czasie, podjęłyśmy refleksję nad potrzebą kontemplacji sztuki w pełnym tego słowa znaczeniu. Zdaje się, że jest to obecnie potrzebne zarówno nam, czyli publiczności, jak i samej sztuce. Na wystawie pojawią się dzieła kluczowe dla historii rozwoju kolekcji m.in. darowizny i zakupione przez instytucję obiekty sztuki, prace lokalnych artystów stworzone podczas plenerów oraz projekty zrealizowane na rzecz ważnych dla instytucji wydarzeń kulturalnych np. leszczyńskich przeglądów sztuki ,,Prezentacje” posiadających ponad 40 lat tradycji. W przestrzeniach wystawienniczych Galerii MBWA Leszno znajdą się zarówno dzieła abstrakcyjne, jak i figuratywne, prace malarskie, jak i rzeźby czy grafiki. Po raz pierwszy zestawiamy je z najnowszymi nabytkami z lat 2015-2020, sygnalizując, jak ważną rolę odgrywa nieustanna aktualizacja znaczeń, ale i możliwość pokazania cennych zbiorów odbiorcy, co jakiś czas.

Scenariusz wystawy
Wystawę otwiera płótno Filipa T.A.K.-a będące jednym z najnowszych nabytków do kolekcji MBWA w Lesznie. Kolorowy, abstrakcyjny obraz ma symbolizować ucieczkę od rzeczywistości. Ze względu na swoją umowność kształtów, pozostaje też otwarty na interpretację. Kontrastowe pasy w przyjemnych soczystych barwach widoczne na pracy Filipa T.A.K.-a, wchodzą w ciekawy dialog z White noise Celiny Kanunnikavej. Tytułowy biały szum składający się z nachodzących na siebie monochromatycznych plam wręcz hipnotyzuje, a odnosząc się do teorii koloru i dźwięku, mówi naprawdę wiele o ich odbiorze i oddziaływaniu na siebie. Nie bez powodu, w niedalekiej odległości znajduje się samotnie wyeksponowana Plaża w B. w 1990 we wrześniu gdy słońce świeciło mocno Piotra C. Kowalskiego. To miłe wspomnienie pewnego zwyczajnego pogodnego dnia, co jest bez wątpienia odskocznią od codzienności.
Motyw światła pojawia się także w kolejnych dwóch, tym razem przestrzennych obiektach Ingeborgi Glądały-Kizińskiej oraz Stefanii Rybus-Kujawy. Połyskujące szklane rzeźby o soczystych kolorach i obłych kształtach przypominają swoją prostotą dziecięce rysunki. Idąc dalej, pojawiają się też dwuwymiarowe formy: akwarelowa, delikatna praca Basi Bańdy, ,,wakacyjne”, soczyste ilustracje przedstawiające papierowe łódeczki Jacka Masiakowskiego, a także rzucające się w oczy Podziały Józefa Drążkiewicza. Tę ostatnią pracę graficzną można potraktować wręcz symbolicznie – odprężające bliżej nieokreślone struktury od zawsze konkurowały z formami przedstawiającymi namacalne formy, głównie ze względu na preferencje estetyczne miłośników sztuki. Ponadto dualizm form przekładał i wciąż przekłada się na podejście do kolekcjonowania, a nawet wybór tematyki konkretnej kolekcji.
Odrywając się od kontemplacji magicznie świetlistych prac, przechodzimy do części wystawy poświęconej rzeczywistym motywom w sztuce. Znaczną część tych dzieł stanowią obrazy olejne przedstawiające konie, które są jedynie niewielką częścią pokaźnego zbioru kolekcji o tej tematyce. Zwierzęta zobrazowane przez takich artystów jak Aleksandra Nowak-Zemplińska, czy Jan Dąbrowski, ukazane są w różnych okolicznościach i w różnych stadiach życia. Znajduje się tu zarówno tytułowe źrebię, jak i Młodzież - młode klaczki i ogierki, które spędzają swój wolny czas na zielonym pastwisku. Na obrazie pt. W kasztanowej alei możemy zobaczyć odmienną sytuację – tu konie są uchwycone w momencie swojej pracy. Wszystkie te dzieła łączy odczuwalny klimat błogiej sielanki. Tę atmosferę dostrzegamy także w obrazach autorstwa Kasjana Farbisza i Mariana Ruszkiewicza. Obydwoje artystów uchwyciło na swoich pracach wiatraki, które mogą przywodzić na myśl również ten leszczyński. Tuż obok możemy zobaczyć dwie grafiki Krzysztofa Wieczorka z cyklu Opowiadanie i List, a także obraz Bogusławy Michałowskiej-Kowalskiej Kwiaty Pani Skorupińskiej. Wszystkie te prace łączy odniesienie do natury – tematu, cenionego przez wielu kolekcjonerów. Bliski kontakt z naturą, także tą uchwyconą przez artystów, daje moment wytchnienia, jak i możliwość ucieczki.
Przechodząc do następnej części ekspozycji widzimy dwie prace, które co prawda nie należą do kolekcji MBWA, lecz dwa lata temu były wystawiane w podobnym ustawieniu podczas dwudziestej edycji Prezentacji. Ziarnko Prawdy, którą miałyśmy przyjemność kuratorować. Zarówno pracę Zofii Skrzypczak-Czekajło Portret, jak i rzeźbę Dominika Samola Nie wrócił do domu, bo zjadły go wilki, postanowiłyśmy wyróżnić poprzez pokazanie ich na tejże wystawie w zupełnie nowym kontekście. W tym zestawieniu znajduje się także praca Katarzyny Orthwein, którą można przypisać do zbioru z motywem koni. Jednakże ten obraz wyróżnia się nie tylko techniką, ale także tym, że zwierzę jest w towarzystwie dwóch nagich postaci kobiecych. Wszystkie te prace łączy surrealistyczna atmosfera, w jaką wprowadzają. W tej przestrzeni interpretacja może być bardzo szeroka, gdyż dzieła mogą być odbierane zarówno realnie, jak i abstrakcyjnie. Prawda jest na styku fikcji, tak jak rzeczywistość przenika się z marzeniami sennymi.

Kierując się do kolejnego pomieszczenia przestrzeni galeryjnej, wchodzimy wprost na barwne płótno Edwarda Dwurnika pt. Leszno. Galeria zakupiła obraz w 2001 r., i był miłą niespodzianką, specjalnie stworzoną i po raz pierwszy eksponowaną podczas wystawy indywidualnej artysty w leszczyńskiej galerii. Tę pracę postanowiłyśmy zestawić z równie energetyzującym płótnem autorstwa Filipa T.A.K.-a. Obraz choć niewątpliwie abstrakcyjny, może przypominać plan wyobrażonego miasta. Te dwa płótna oddzielone są od m.in. prac Jana Berdyszaka Milczenie IV, czy Witolda Adamczyka Ptaki 13, które choć równie intrygujące, to są o zupełnie innej dynamice – dzięki swojej minimalistycznej formie i przewadze odcieni bieli – wprowadzają w stan wyciszenia, kontemplacji. Skłaniające do refleksji prace Berdyszaka i Adamczyka, wchodzą w ciekawy dialog z litografią Anny Jelonek-Sochy Zamki i pałace III, czy dwiema akwafortami Krzysztofa Wieczorka z pojawiających się wcześniej cyklów List i Opowiadanie. Grafiki te oddają tajemniczy klimat, przy czym są niejako zaproszeniem do świata widzianego oczami artysty. Na wyjściu z ostatniej sali galerii możemy zobaczyć rysunek piórkiem autorstwa Ewy Lesser pt. Impresje leszczyńskie. Praca przypomina eksponat muzealny, być może starą pocztówkę, opowiadającą o historii Leszna sprzed lat.

O kolekcji
Wystawa Rzecz o kolekcjonowaniu. Po co to wszystko? jest jedenastą odsłoną wystawy prezentującej kolekcję MBWA w Lesznie. Kolekcja tejże instytucji liczy 275 dzieł sztuki. Tworzą ją prace z dziedziny malarstwa, grafiki, rysunku wykonane w różnych technikach, m.in. oleje, akryle, gwasze, akwarele, litografie, serigrafie. Ponadto znajdziemy w niej także prace z zakresu rysunku, szkła, tkaniny i rzeźby. MBWA posiada także pokaźne zbiory plakatów – prac najważniejszych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu.
Jako pierwsze do kolekcji trafiły prace artystów, które powstały podczas plenerów w Sielcu Starym, Osowej Sieni, a także z wystaw indywidualnych, jako darowizny lub zakupione przez ówczesne BWA. Zbiory obejmują prace znakomitych artystów, których prace prezentowane są na obecnej wystawie, tj.: Witold Adamczyk, Basia Bańda, Jan Berdyszak, Jan Dąbrowski, Józef Drążkiewicz, Edward Dwurnik, Kasjan Farbisz, Ingeborga Glądała-Kizińska, Anna Jelonek-Socha, Ewa Lesser, Jacek Masiakowski, Celina Kanunnikava, Piotr C. Kowalski, Aleksandra Nowak-Zemplińska, Mirosław Piotrowski, Marian Ruszkiewicz, Stefania Rybus-Kujawa, Dominik Samol, Zofia Skrzypczak-Czekajło, Filip T.A.K, Krzysztof Wieczorek, Bogdan Winkiel.
Ponadto kolekcję MBWA tworzą prace artystów m.in.: Wojciecha Akuszewskiego, Izabelli Gustowskiej, Joanny Imielskiej, Krystyny Piotrowskiej, Wojciecha Müllera, Henryka Tomaszewskiego, Lucjana Mianowskiego, Bogdana Wegnera, Antoniego Zydronia, Janusza Przybylskiego, Wojciecha Ćwiertniewicza, Andrzeja Leśnika, Zbigniewa Łukowiaka, Krzysztofa Skarbka, Andrzeja Zdanowicza, i wielu innych cenionych artystów.