Capella 1547

Dodano 2019-07-04 10:52:34

Miejscowość: Leszno
Miejsce: Kościół p.w. Św. Krzyża
Data rozpoczęcia: 2019-08-30 20:00
Data zakończenia: 2019-08-30

CAPELLA 1547 kameralnie. DOMINIKA MAŁECKA - skrzypce barokowe, KRZYSZTOF FIRLUS - viola da gamba, CAPELLA 1547 Nazwa Capella 1547 nawiązuje z jednej, historycznej strony, do roku, w którym Leszno otrzymało prawa miejskie. Z drugiej – tej historyczno-muzycznej – Capella 1547 ma być spadkobierczynią tradycji działającej w XVIII wieku, za czasów Sułkowskich, leszczyńskiej kapeli parafialnej oraz jej kapelmistrza, kompozytora i kopisty Jana Kaspra Pierszyńskiego, który od 1740 roku do swojej śmierci w 1758 pełnił funkcję organisty i kapelmistrza kościoła parafialnego w Lesznie.

Miasto było wtedy własnością hrabiego Aleksandra Józefa Sułkowskiego. Kapelmistrz podpisywał się własnoręcznie na dwa sposoby – Pierszyński bądź też Pyrszyński. Notatka o jego zgonie w księdze zmarłych Liber Mortuorum brzmi następująco: „Lesna. A – o Dni 1758. Die 19 – na Mensis Septentrionalny obiit Famatus Gasparus Pirszczyński. Cantor et
Organarius ad Ecclesiam Parochialem Lesnensem per annos 18. Omnibus Sacramentis munitus annorum vitae suae 40. Sepultus in Coemeterio Magno.” Do wybuchu II wojnyświatowej znane były dwie kompozycje Pierszyńskiego, zachowane w rękopisach znajdujących się ówcześnie w Państwowych Zbiorach Sztuki na Zamku w Warszawie. Były to „Sepulto Domino”, oraz „Magnificat” dzisiaj zaginione, choć szczęśliwie opisane w 1935 roku.

Cała znana nam dziś twórczość Pierszyńskiego to muzyka wokalno – instrumentalna. Do naszych czasów zachowało się pięć utworów, napisanych jego ręką. Część z nich to autorskie kompozycje leszczyńskiego kapelmistrza. Drugą grupę stanowią skopiowane utwory innych kompozytorów. Dodatkowo jedna z mszy Pierszyńskiego istnieje dzisiaj w
dwóch wersjach, w rękopisie samego twórcy i rękopisie będącym kopią przepisaną przez innego autora. Istnieje też bardzo zdekompletowana „Msza Pastoralna”, również zachowana w rękopisie innego autora.