Świadectwa charakterystyki energetycznej

Dodano 2023-03-28 10:32:41 Świadectwo charakterystyki energetycznej, nazywane także certyfikatem energetycznym lub paszportem energetycznym, jest dokumentem, który określa zapotrzebowanie na energię niezbędną do zaspokojenia wszystkich potrzeb związanych z ogrzewaniem, podgrzaniem ciepłej wody, wentylacją itp. w budynku/lokalu mieszkalnym. W myśl nowych przepisów, od 28 kwietnia br., wielu mieszkańców będzie zobowiązanych do posiadania takiego dokumentu.

Świadectwo charakterystyki energetycznej nie jest wymagane kiedy wykorzystujemy istniejący budynek (lub lokal) "na własny użytek", tj. nie zamierzamy go sprzedawać lub wynajmować.

Kiedy wymagane jest świadectwo?

  • w przypadku sprzedaży nieruchomości;
  • w przypadku wynajmu nieruchomości.

Oznacza to, że świadectwo sporządza się w celu przekazania go najemcy lub kupującemu, a więc przy okazji najmu lub sprzedaży budynku lub części budynku.

W przypadku nowobudowanych budynków, inwestor będzie zobowiązany załączyć świadectwo charakterystyki energetycznej do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie (obowiązek wchodzi w życie z dniem 28 kwietnia 2023 r.). Z obowiązku tego wyłączone są domy do 70 m2 zabudowy do własnych celów mieszkaniowych.

Kto sporządza świadectwo energetyczne?

Świadectwo energetyczne może sporządzić osoba, która:

  • ukończyła studia wyższe zakończone uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera, inżyniera architekta, inżyniera architekta krajobrazu, inżyniera pożarnictwa, magistra inżyniera architekta, magistra inżyniera architekta krajobrazu, magistra inżyniera pożarnictwa albo magistra inżyniera, albo
  • ukończyła studia wyższe inne niż wymienione w lit. a oraz studia podyplomowe, których program uwzględnia zagadnienia związane z charakterystyką energetyczną budynków, wykonywaniem audytów energetycznych budynków, budownictwem energooszczędnym i odnawialnymi źródłami energii,
  • posiada uprawnienia budowlane, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Wykaz osób uprawnionych można sprawdzić na stronie https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych 

Wykaz ten stanowi wiarygodne źródło informacji i pozwala na weryfikację, czy dana osoba jest wpisana do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw.

Ważność świadectwa energetycznego

Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od dnia jego sporządzenia.

Świadectwa przekazane przed dniem wejścia w życie ustawy (28 kwietnia 2023 r.) zachowają ważność przez okres, na jaki zostały sporządzone. Świadectwo straci ważność przed upływem tego terminu, jeżeli zostaną przeprowadzone roboty budowlano-instalacyjne, w wyniku których zmianie ulegnie charakterystyka energetyczna budynku lub części budynku (np. wymiana okien, wymiana źródła ciepła, docieplenie budynku).

 

Grafika: Pixabay