Natalia LL x Agnieszka Basak–Wysota "Alfabet ciała", wystawa w MBWA
Dodano 2023-03-07 13:26:23
Miejscowość: Leszno
Miejsce: Galeria MBWA Leszno, ul. Leszczyńskich 5
Data rozpoczęcia: 2023-03-17 18:00
Data zakończenia: 2023-04-22 14:00
Organizator: Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie
Wernisaż 17 marca 2023 roku, godz.18.00
Galeria MBWA, Leszno, ul. Leszczyńskich 5
Kurator: Dawid Paweł Lewandowski / Fundacja ZW
wystawa czynna : 17.03–22.04.2023
Patriarchalny system przez wieki traktował ciało kobiety jak przedmiot, jak swoją własność – najpierw zasłaniając je, następnie, szczególnie w XX wieku, z rozwojem reklamy oraz pornografii, rozbierał, eksponował, wystawiał na ogląd milionów z wielkoformatowych billboardów, w telewizji i prasie.
To jednak także moment, w którym emancypacyjne ruchy kobiet zaczęły przejmować swoje ciała. Pojawiła się również Natalia LL, która odwołując się do konwencji reklamy – sama przez wiele lat zajmowała się fotografią komercyjną – stworzyła ikoniczne dla sztuki feministycznej dzieło, „Sztukę konsumpcyjną” (1972–1974) – cykl fotografii i filmów, na którym nagie, wyzwolone kobiety w sposób erotyczny konsumują jedzenie o fallicznych kształtach. Jednak ich pewny wzrok, spojrzenie kierowane wprost w obiektyw, sprawia wrażenie wręcz przeszywającego widza, wprawiającego go w zakłopotanie – kto jest tu oglądającym, a kto oglądanym?
Natalia LL nigdy nie wstydziła się swojego ciała. Fotografowała je mając 30 lat, fotografowała je mając lat 70 – przyrzekając mu miłość i wierność, w zdrowiu i chorobie. Są one niemal fotograficznymi dokumentacjami kolejnych etapów życia artystki–kobiety, na których widzimy kolejne deformacje będące wynikiem chorób i starzenia.
Podobny pogląd na ciało prezentuje młodsza twórczyni – Agnieszka Basak–Wysota. Choć korzystając z innych mediów – malarstwa, tkaniny, rzeźbiarskich obiektów – zauważyć możemy tutaj wspólny wątek z Natalią LL. Ciało Basak–Wysoty wielokrotnie staje się niczym kawałek mięsa, nieupiększone, dosłowne w swojej formie i treści. W pokrytych bliznami i kolejnymi szwami materiałach nie ma miejsca na idealizację. Nie zależy jej na samym odsłanianiu i pokazywaniu, artystka dosłownie zaprasza odbiorców do kształtowania form dotykiem, eksplorowania, odkrywania nowego wymiaru ciała – pełnego splątań, supłów i deformacji. To nie ciało jest dokumentowane, jak u Natalii LL, ale samo staje się dokumentem, dowodem przeżyć twórczyni.
Obie artystki mówią „To jest ciało moje, to jest ciało kobiety” – takie, jakim jest naprawdę. Wystawa „Alfabet ciała” jest próbą odczytania ciała właśnie w ten sposób – jako przestrzeni własnej artystek, badająca związek kobiety ze swoją cielesnością, bez miejsca na seksualizację, czy komercyjną idealizację.
Natalia LL (właśc. Natalia Lach–Lachowicz; ur. w 1937 w Żywcu, zm. w 2022 we Wrocławiu). W 1963 roku ukończyła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych), pod kierunkiem profesora Stanisława Dawskiego. Po roku dołączyła do ZPAF. W latach 1970–1981 wraz z Andrzejem Lachowiczem, Zbigniewem Dłubakiem oraz Antonim Dzieduszyckim tworzyła galerię PERMAFO, która obok organizowania wystaw zajmowała się również tworzeniem wydawnictw. Działalność ta przyczyniła się w dużym stopniu do rozwoju nurtów neoawangardowych na gruncie polskim. Z Andrzejem Willem i Andrzejem Lachowiczem organizowała Międzynarodowe Triennale Rysunku, podczas którego pełniła funkcję komisarza oraz wiceprzewodniczącej. W 1975 włączyła się do międzynarodowego ruchu sztuki feministycznej, biorąc udział w licznych sympozjach i wystawach. Była stypendystką Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku w 1977. W maju 2007 roku została odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2013 roku otrzymała Nagrodę im. Katarzyny Kobro – wyróżnienie wręczane artystom przez artystów, zaś w 2018 uhonorowana została Rosa Schapire Art Prize. W latach 2004–2013 pracowała jako Starsza Wykładowczyni na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Jej prace zaliczane są do konceptualizmu, nurtów foto art i body art. Zajmowała się malarstwem, rzeźbą, instalacją, fotografią, wideo, performansem oraz rysunkiem.
Agnieszka Basak–Wysota (ur. w 1983 w Chełmnie) – absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK na kierunku Malarstwo sztalugowe w pracowni prof. Lecha Wolskiego (dyplom z wyróżnieniem obroniła w 2008). W 2015 uzyskała tytuł doktora w zakresie sztuk pięknych, tworząc cykl wielkoformatowych obrazów – asamblaży. Obecnie asystentka w Katedrze Malarstwa macierzystej uczelni. Pracuje także jako specjalistka ds. edukacji w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Uczestniczka wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Tworzy obrazy, obiekty szyte i miękkie formy przestrzenne.