Ireneusz Daczka. Między sacrum a profanum

Dodano 2022-11-18 14:57:42 Ireneusz Daczka. Między sacrum a profanum

Miejscowość: Leszno
Miejsce: Galeria MBWA Leszno, ul. Leszczyńskich 5
Data rozpoczęcia: 2022-12-02 18:00
Data zakończenia: 2023-01-21 14:00
Organizator: Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie

Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie oraz Artysta zapraszają na wystawę Ireneusz Daczka. Między sacrum a profanum.

2 grudnia 2022 r. /piątek/, godz. 18.00

Galeria MBWA, Leszno, ul. Leszczyńskich 5
Wystawa czynna do 21 stycznia 2023 roku

Patronat:
Honorowy Patronat Prezydenta Miasta Leszna Łukasza Borowiaka
Patronat Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu

Wydarzenia towarzyszące /wstęp wolny/:
12 stycznia 2023 r. /czwartek/, godz. 18.00
Galeria MBWA, Leszno, ul. Leszczyńskich 5
Oprowadzanie kuratorskie oraz promocja katalogu twórczości Ireneusza Daczki
Prowadzenie: Aleksandra Pruska

19 stycznia 2023 r. /czwartek/, godz. 11.00-12.00
Galeria MBWA, Leszno, ul. Leszczyńskich 5
Wykład „Polska rzeźba współczesna i wyzwolenie jej z ograniczeń tradycyjnej definicji"
Prowadzenie: Aleksandra Pruska

Retrospektywna wystawa pt. Ireneusz Daczka. Między sacrum a profanum to próba podsumowania dotychczasowej twórczości artysty rzeźbiarza bezpośrednio związanego z Lesznem. Odznaczony wyróżnieniem „Zasłużony dla Miasta Leszna" w 2013 roku swoją drogę twórczą zawdzięcza profesorowi Bazylemu Wojtowiczowi – Mistrzowi, Mentorowi, Przyjacielowi. To właśnie On uczył łączyć obserwację rzeczywistości z zasobem wiedzy historycznej, dał solidną bazę warsztatu i zrozumienia dziedziny, którą jest organizująca przestrzeń rzeźba. To dzięki Niemu Ireneusz Daczka odważył się na poszukiwania, eksperymenty, nie zamykając się na określoną konwencję. Bazyli Wojtowicz w pierwszej kolejności rozwinął w Artyście wyjątkową wizję twórczą i zaangażowanie w dzieło. „Przestrzegał przed postawą chłodną, bez emocji, przed ograniczeniem się tylko do „łatwej” sprawności warsztatowej. (…) Nauczał, że jest ona (rzeźba) przede wszystkim masą, ciężarem, bryłą.”. Z powyższych wskazówek Ireneusz Daczka konsekwentnie korzystał przez dekady, jednocześnie dopuszczając wyraźny indywidualizm. To właśnie Mistrz Bazyli wpoił Ireneuszowi Daczce, że wymagający zawód rzeźbiarza, to nic innego jak powołanie, którego nieodłącznym elementem jest pracowitość, samodyscyplina oraz wysoka sprawność warsztatowa. Twórczość rzeźbiarska stała się tym samym dla Artysty drogą życiową, celem i powinnością. Przez lata wizja artystyczna Ireneusza Daczki obejmowała różne gatunki rzeźby: od wielkich, przestrzennych realizacji pomnikowych, spójnych aranżacji wnętrz kościelnych, po dzieła mniejsze, często oderwane od realistycznej formy na rzecz abstrakcji.

Wystawa „Ireneusz Daczka. Między sacrum a profanum” prezentuje szeroki przekrój prac rzeźbiarskich – począwszy od tych, które powstały już w latach siedemdziesiątych XX wieku, po realizacje najnowsze oraz zdjęcia i plansze dokumentujące proces twórczy. Ukazują one wyjątkowe spektrum działalności Artysty, którego dzieła na stałe wpisały się między innymi w krajobraz miejski i kulturowy Leszna. Uzupełnieniem ekspozycji są zamknięte w dwóch wymiarach kompozycje malarskie, zaopatrzone w różnorodne przestrzenne, charakterystyczne elementy. Prezentowane dzieła, które zostały stworzone na przestrzeni kilku ostatnich dekad, dowodzą, że Ireneusz Daczka jest artystą o niewyczerpanym potencjale twórczym.
Aleksandra Pruska /kurator/

Ireneusz Daczka (ur. 22 października 1942 roku w Wilkowie, woj. lubelskie) – polski rzeźbiarz. Członek zwyczajny Związku Artystów Plastyków oraz Związku Wielkopolskich Artystów Rzeźbiarzy. Odznaczony „Srebrnym Krzyżem Zasługi”, „Zasłużony Działacz Kultury”, „Zasłużony dla Miasta Leszna”. Po ukończeniu Liceum Technik Plastycznych w Kielcach, w 1964 roku rozpoczął studia w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu na Wydziale Malarstwa, Rzeźby i Grafiki, w pracowni profesora Bazylego Wojtowicza. W 1970 roku otrzymał dyplom magistra sztuki o specjalizacji rzeźba architektoniczna. Po studiach pełnił obowiązki asystenta w Pracowni Projektowania Rzeźby w Architekturze i Urbanistyce. Zrealizował około 80 obiektów sakralnych – zarówno rzeźb, jak i kompleksowych aranżacji wnętrz kościelnych – m.in. w Orzechowie, Ostrowie Wielkopolskim, Śremie, Kakawie, Lesznie. Jest autorem wielu pomników, m.in.: 200-lecia Konstytucji 3 Maja i Odzyskania Niepodległości, Armii Krajowej, Jana Amosa Komeńskiego – w Lesznie, Stanisława Leszczyńskiego w Rydzynie, Pomnika Katyńskiego w Pudliszkach, Pomordowanych na Wołyniu w Bojanowie, Pomnika Spalonych Krzyży w Wysogotówku oraz licznych płaskorzeźb, m.in. Biskupa Andrzeja Krzyckiego, Dezyderego Chłapowskiego, Jana Pawła II, Wincentego Witosa. Twórca stałej aranżacji „Skarby Prymasowskie” i „Skarby Gnieźnieńskie” w Gnieźnie. Laureat wielu nagród w konkursach pomnikowych, m.in. Pomnik Konstytucji 3 Maja w Warszawie, Pomnik Monte Cassino w Warszawie, Pomnik Zygmunta Krasińskiego w Warszawie, Pomnik Stanisława Leszczyńskiego w Rydzynie.
Brał udział w licznych wystawach środowiskowych i zbiorowych.