Leszczyński „Rok Dróg”

Dodano 2019-02-20 08:48:53 - W tym roku, w dziedzinie dróg, miasto będzie wielkim placem budowy - zapowiada Dominik Kaźmierczak, kierownik Miejskiego Zarządu Dróg i Inwestycji w Lesznie. Taką deklarację złożył podczas obrad Komisji Rozwoju i Infrastruktury Rady Miejskiej.

Droga krajowa nr 12

Firma STRABAG rozpoczęła przebudowę drogi krajowej nr 12. To duże zadanie obejmuje ulice: Kąkolewską, Rondo Grzybowo, Unii Europejskiej, Rondo Roszarnia, ul. Estkowskiego, Aleje Jana Pawła II, Wiadukt im. Gen. Grota Roweckiego i ulicę Szybowników, gdzie zmiany będą najbardziej widoczne. Przebudowa DK12 powinna się zakończyć pod koniec 2020 roku.

Prace podzielono na 5 etapów. Trwa już przebudowa sieci podziemnych na Al. Jana Pawła II. W najbliższych dniach rozpoczną się roboty drogowe na ulicy Kąkolewskiej, która na odcinku od Ronda Grzybowo do granicy miasta zostanie gruntownie przebudowana. Prace na ul. Unii Europejskiej, Estkowskiego, Al. Jana Pawła II i wiadukcie będą polegały głównie na zdjęciu starego i położeniu nowego dywanika asfaltowego.

Ulica Szybowników natomiast zmieni się diametralnie.

Pierwsze rondo powstanie na skrzyżowaniu z ulicą Wolińską. Drugie rondo na skrzyżowaniu z ulica Dożynkową. Trzecie na skrzyżowaniu z ul. Działkową. Skrzyżowanie z ul. Przejezdną i Lotniczą w Strzyżewicach będzie miało sygnalizację świetlną.

Ulica Szybowników, na odcinku od ronda przy ul. Działkowej do granicy miasta, będzie miała trzy pasy ruchu. Trzeci, środkowy pas będzie ułatwiał zjazd aut w lewo. Takie rozwiązanie znakomicie sprawdza się na ul. Poznańskiej w Lesznie.

Wiele dotychczasowych skrzyżowań z lokalnymi ulicami zostanie zlikwidowanych. Wymagają tego przepisy określające warunki techniczne dróg publicznych. Obecnie odległość między istniejącymi skrzyżowaniami jest zbyt mała. Między rondami zbudowana zostanie równoległa jezdnia obsługująca posesje z południowej strony osiedla oraz skrzyżowania, które nie będą miały bezpośredniego dostępu do ul. Szybowników.

Na całej długości ulicy Szybowników zostanie zbudowana ścieżka rowerowa, nowe chodniki, oświetlenie, zatoczki autobusowe, bezpieczne przejścia dla pieszych i zieleń.

 

Ulica Osiecka

Zadanie obejmuje przebudowę drogi od Ronda Grzybowo do granicy miasta za cmentarzem. Ogłoszono już przetarg na te prace.

Poszerzona, do 7 metrów (miejscami do 10,5), zostanie jezdnia na całej długości. Po stronie zachodniej, tam, gdzie obecnie jest ścieżka rowerowa, powstanie szeroki na 3m ciąg pieszo-rowerowy, także wzdłuż działek i cmentarza. Na odcinku od ul. Grzybowej do stacji paliw powstanie nowy chodnik. Przebudowany zostanie przejazd kolejowy.

Mieszkańcy pobliskiego osiedla postulują budowę ronda na tym skrzyżowaniu i chodnika od strony osiedla Grzybowo. Poinformowano nas jednak, że na budowę ronda nie zgodził się urząd wojewody, a na chodnik z tej strony nie ma miejsca.

Kolej wstępnie zapowiada budowę wiaduktu w ciągu ulicy Osieckiej, ale to dopiero pierwsze deklaracje i mglista perspektywa. Wszyscy widzimy, jakie ogromne kłopoty są z budową linii kolejowej Wrocław-Poznań.

 

Ulica Lipowa

Prace na tym zadaniu już trwają. Wkrótce będą się przesuwały w kierunku centrum miasta. W rezultacie powstaną dwa nowe ronda - jedno na skrzyżowaniu Lipowej i Racławickiej, drugie na skrzyżowaniu Lipowej i Dożynkowej. Niebezpieczne dziś skrzyżowanie ulic: Lipowej, Starozamkowej i  Obrońców Lwowa zostanie przebudowane i oznakowane w bezpieczny sposób.

Po wschodniej stronie drogi powstanie nowoczesna ścieżka rowerowa.

W ramach prac zostaną zbudowane nowe chodniki, wjazdy do posesji, nowe miejsca parkingowe i oświetlenie.

Zmiany nastąpią w rejonie ulicy Bema i szkoły rolniczej. Obecny wjazd od ulicy Lipowej zostanie zlikwidowany, natomiast ul. Bema stanie się aż do ul. Strzeleckiej dwukierunkowa. Powstaną tam nowe miejsca parkingowe.

 

Ulica Święciechowska

Przebudowana zostanie pierwsza część tej bardzo zaniedbanej ulicy. Tegoroczne prace obejmą odcinek od Ronda Zatorze do skrzyżowania z ul. Św. Franciszka z Asyżu. Projekt zakłada remont jezdni, chodników, oświetlenia. Po stronie północnej powstanie ciąg pieszo-rowerowy, a po stronie południowej chodnik.

 

Ulica Fabryczna 

Prezydent Łukasz Borowiak przy każdej okazji podkreśla, że przebudowa tej drogi jest wspólnym dziełem miasta i przedsiębiorców, którzy deklarują finansowe wsparcie inwestycji.

Droga zostanie gruntownie zmieniona. Obecnie są cztery pasy ruchu, nie ma między nimi rozdziału. Nowy projekt zakłada, że będą tylko dwa pasy ruchu, po jednym w każdą stronę. Każdy pas będzie miał 3,5 m szerokości. Zatoczki dla autobusów zostaną wydzielone, autobusy nie będą utrudniały ruchu, powstaną także zatoczki na miejsca postojowe dla samochodów osobowych. W pobliżu dużych przedsiębiorstw zbudowany zostanie trzeci pas jezdni umożliwiający bezpieczne spowolnienie i lewoskręt.

Na skrzyżowaniu ul. Fabrycznej i Magazynowej, przed Leszczyńską Fabryką Pomp powstanie rondo.

Wyjazd z dawnego Intermarche na ulicę Fabryczną będzie możliwy tylko w prawo.

Na całej długości ulicy Fabrycznej powstanie ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, oświetlenie i nowe nasadzenia zieleni.

 

Ulica Barbary Jeziorkowskiej

Jedną z głównych, a jeszcze nie utwardzonych dróg w dzielnicy Gronowo była ta część ulicy Barbary Jeziorkowskiej, która prowadzi do kościoła św. Maksymiliana Kolbego.

Projekt budowy tego odcinka został zgłoszony, jako projekt obywatelski, ale choć otrzymał znaczną liczbę głosów, w rywalizacji z innymi propozycjami przegrał. Droga zostanie jednak zbudowana z normalnego budżetu miasta, bo na to zasługuje.

Powstanie jezdnia o szerokość 5,50m, ale co ważne, po obu jej stronach, na całej długości zostaną zbudowane miejsca parkingowe. Powstanie łącznie 60 miejsc parkingowych. Dla mieszkańców pobliskich bloków i dla wiernych przyjeżdżających do kościoła samochodami, ma to duże znaczenie.

 

Ulica łącząca ulicę Dożynkową z ulicą Henrykowską 

Mowa o drodze gruntowej o długości ok. 1400m, biegnącej od ul. Dożynkowej do ul. Henrykowskiej. Droga ta umożliwiłaby bardzo szybkie i bezkolizyjne połączenie dwóch dużych dzielnic: Zatorza i Zaborowa. Droga ta, obecnie polna, zostanie utwardzona z wykorzystaniem starego asfaltu zebranego z remontowanej drogi krajowej nr 12, czyli z tak zwanego destruktu.               

 

Autor: an; Fot. J. Kuik