Kodeks reklamowy już gotowy. Można zgłaszać uwagi

Dodano 2018-07-18 09:00:03 Od czwartku, 19 lipca na stronie internetowej www.konsultacje.leszno.pl dostępny jest projekt tak zwanego kodeksu reklamowego. To dokument, które reguluje zasady umieszczania na mieście między innymi różnego rodzaju banerów i tablic. Mieszkańcy mogą do kodeksu zgłaszać swoje uwagi.

Kodeks reklamowy to potoczna nazwa. Oficjalnie to projekt „Uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane”.

Dokument jest już gotowy, od 19 lipca można się z nim zapoznać na stronie internetowej www.konsultacje.leszno.pl lub w Wydziale Architektury. Planowania Przestrzennego i Budownictwa Urzędu Miasta Leszna przy Alejach Jana Pawła II 21, pokój 24 w godzinach 7:30-15:30. Można też zgłaszać do niego swoje uwagi, zarówno przez internet, jak też osobiście w wydziale. Jest na to czas do 17 sierpnia. Jesienią projekt uchwały ma trafić pod obrady Rady Miejskiej Leszna.

Dlaczego miasto zdecydowało się na opracowanie kodeksu reklamowego?

Bo jest taka potrzeba i widać ją gołym okiem. Reklam na mieście jest za dużo i nie zawsze ładnie wyglądają. Od dawna słychać opinie, że w Lesznie panuje reklamowy chaos. Potwierdziła to zresztą ankieta, którą Urząd Miasta przeprowadził wśród mieszkańców i przedsiębiorców rok temu. O wynikach tego sondażu już w gazecie pisaliśmy, ale przypomnijmy tylko niektóre opinie i liczby, które z niego wynikają.

98 procent badanych odpowiedziała, że ład przestrzenny w Lesznie jest dla nich ważny. 70 procent oceniło, że reklamy szpecą miasto. 54 procent zadeklarowało, że ogóle nie korzysta z informacji widniejących na banerach i tablicach.

Jakie reklamy przeszkadzają mieszkańcom najbardziej? Na ogrodzeniach - tak twierdzi ponad 30 procent ankietowanych, w pasie drogowym – 24 procent oraz wielkopowierzchniowe reklamy na budynkach - 23 procent.

Co ciekawe aż 63 procent osób negatywnie wypowiedziało się o reklamach w postaci wyklejanych witryn sklepowych.

No i jeszcze jedna ważna rzecz - szczególnie irytujące dla leszczynian są reklamy umieszczane na Rynku i Starówce, a także wzdłuż ulic. Zdaniem mieszkańców, przepisy dotyczące sytuowania reklam właśnie w tych miejscach powinny być bardziej restrykcyjne niż są teraz. Bo przypomnijmy, że obecnie zasady umieszczania reklam reguluje plan zagospodarowania przestrzennego.

 Opracowany już kodeks reklamowy reguluje wszystkie kwestie związane z umieszczaniem w mieście obiektów małej architektury, np. ławek i koszów na śmieci, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Zgodę na podjęcie prac nad kodeksem wyrazili radni już w roku 2016. Urzędnicy z Wydziału Architektury przygotowali wspominaną już wyżej ankietę, a także zlecili analizę reklam i banerów, które są w mieście. To wszystko posłużyło do przygotowania dokumentu.

- Moim zdaniem około 90 procent reklam, które teraz możemy zobaczyć na mieście, to w rzeczywistości są antyreklamy - tak mówił Maciej Kubiak, główny architekt miejski, kiedy prace nad kodeksem dopiero ruszały.

Tłumaczył wtedy, że banerów i tablic jest za dużo, są rozmieszczone przypadkowo, nieczytelne, z krzykliwą kolorystyką, brzydkie i nachalne.      

Lm